AudioVisual Expo 11.–12.10.2023 Messukeskuksessa

7.10.2023

SAY on mukana Audiovisual Expo -näyttelyssä ja sen monipuolisessa ohjelmassa. Audiovisual Expo 2023 kohokohta on AV Awards julkistukset, jotka toteutetaan SAY:n ja Avita yhteistyönä. Julkistustapahtuman ajankohta on 11.10.2023 klo 15.

Näyttely on Pohjois-Euroopan suurin audiovisuaalisen alan ammattitapahtuma. Avita ry on toimeksiantajana ja toteuttaa tapahtuman yhteistyössä Suomen Messujen kanssa.

AV Awards huomioi AV-alan uranuurtajia

Audiovisuaalinen ala nousi muutamassa vuosikymmenessä mittavaksi liiketoiminnaksi maailmanlaajuisesti. AV-ala käsittää mediatuotannon, viestintä-, tuotanto- ja esitystekniikan sekä sisaralan, tapahtumateollisuuden.

Audiovisual Expo luo katseen tulevaisuuteen, audiovisuaalisen viestinnän vaikutuksiin taloudelle, elämyksiin ja kokoontumisiin sekä alan kasvuun, kehitykseen ja tuleviin haasteisiin. Awards-palkintojenjaossa on helpompi istahtaa alas ja puida tänne saakka tehtyä matkaa. Mitä hyvää olemme saaneet aikaan, mistä tähän on tultu, kuinka vahvat juuremme ovatkaan?

AV-ala tunnistaa omat juurensa – mistä kaikki alkoi?

AV Awards -palkinnoilla annetaan tunnustus alalla toimiville merkittäville tahoille. Tämän vuoden palkittavia valittaessa keskitytään alan uranuurtajiin. Elämäntyöpalkintoja annetaan alalla pitkään vaikuttaneille henkilöille. Palkinnon saajat valitaan Avita – Audiovisuaalinen toimiala ry:n ja Suomen Audiovisuaalinen Yhdistys ry:n (SAY) muodostamassa raadissa.

Avita on kehittänyt AV Awards palkitsemisen tavaksi, jolla jaetaan tunnustusta alan huippuosaajille. AV Awards on saanut näkyvän aseman AudioVisual Expo -messujen ohjelmassa ja palkintojenjaosta on tullut yksi messujen kiinnostavimpia tilaisuuksia.

Suomen ensimmäiset AV Awards -palkinnot jaettiin vuonna 2017 Audiovisual Expon yhteydessä Helsingin Messukeskuksessa. Palkintoluokkia ovat vuoden AV-kohde, AV-tuotanto, AV-avaus ja AV-kouluttaja. Näiden lisäksi myönnetään elämäntyöpalkintoja henkilölle, joiden työura on jättänyt merkittävän jäljen AV-alaan, yhteistoiminnan, projektien, liiketoiminnan, tuotekehityksen tai toimialan yleisen kehittymisen näkökulmasta. Avita ry:n kunniajäsenyys on yhdistyksen toimintaa vahvasti kehittäneelle henkilölle myönnettävä kunniamaininta.

Valokeilassa pioneerit ja pisimpään vaikuttaneet gurut

2023 AudioVisual Expossa jaetaan  elämäntyöpalkintoja. Muiden kategorioiden pitäessä tällä kertaa hengähdystaukoa, elämäntyöpalkinnot jaetaankin tavallista suuremmalle joukolle. Avita tekee yhteistyötä alan kulttuuriperintötyöstä vastaavan Suomen Audiovisuaalisen Yhdistyksen ry:n (SAY) kanssa. Tämän tuloksena voimme esitellä alan merkittäviä uranuurtajia ja kehittäjiä.

SAY:n tavoitteena on esitellä suurelle yleisölle audiovisuaalisen vallankumouksen vielä voimissaan olevia ensimmäisiä intomielisiä uskalikkoja. Sähköisen kuvan ja äänen tekemisen helppous ja edullisuus perinteiseen elokuvien ja multivisioiden tekoon verrattuna houkutteli mukaan suuren joukon uusia ja innokkaita tekijöitä yhteiskunnan eri alueilta. AV Awards on hyvä tapa tuoda esiin näitä AV-alan konkareita.

Palkittavat esitellään ensimmäisenä messupäivänä, keskiviikkona 11.10. klo 15 alkaen. Samalla saamme kuulla muisteloita alan mielenkiintoisista vaiheista ja kenties kommelluksistakin, ehkä myös viisaita neuvoja tulevaan.

Eikä tässä vielä kaikki

Messukeskuksessa on samaan aikaan muitakin näyttelyitä ja niiden yhteydessä mielenkiintoisia seminaareja, joiden ohjelma löytyy tästä.

Sisäänpääsy on ilmainen, mutta edellyttää rekisteröitymistä